Forsiden

Historie

De store linier

Tema for tema

Afleveringer

De store linier

Historie i fortid og nutid

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

· angive årsagerne til, at nogle historiske forhold og begivenheder fra Danmarks historie har fået ny betydning i eftertiden, bl.a. nationale sagn, vikingetiden og besættelsestiden

· relatere Danmarks historie til udviklingen i andre områder af Verden i forbindelse med kolonitid, ekspeditioner og udvandring

· give eksempler på samspillet mellem samfundsmæssig udvikling og fællesskaber i relation til politiske partier, fagbevægelse og religiøse bevægelser

· kende baggrund for og udvikling af EU, NATO og FN

· forklare om årsager til og følger af emigration, immigration og mobilitet, herunder europæisk kolonisering af den 3. verden

· beskrive forskellige former for demokrati, herunder antikkens græske demokrati, det første danske folkestyre i 1800-tallet og parlamentarisme

· fortælle om baggrunden for legitimering af magt og ret, herunder Jyske Lov, Den danske Grundlov og Verdenserklæringen om Menneskerettigheder

· kende forskellige politiske ideologiers forklaringer på forholdet mellem produktion, forbrug og ressourcer.



Tid og rum

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

· anvende emner og temaer, som er opført på klassens tidsfrise, som fikspunkter for nye tidsangivne oplysninger

· demonstrere sikker anvendelse af relativ kronologi

· forklare betegnelser for tidsepoker som renæssance, enevælde, folkestyre og industrialisering og forstå deres eventuelle indbyrdes overlapninger

· pege på tidstypiske problemløsninger i relation til handel over grænser og menneskerettigheder

· fortælle om tidsregningen i det klassiske Rom og islamiske kultursamfund og kende baggrunden herfor.



Fortolkning og formidling

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

· gengive hovedindholdet af en historisk fremstilling og angive, hvad der er faktuelle informationer, og hvad der er forklaringer og fortolkninger

· formulere historiske spørgsmål som udgangspunkt for gruppedrøftelser

· give forklaringer på spor fra fortiden i landskabets udformning, bygningsværker og monumenter

· søge oplysning om ophav til forskelligartede informationskilder og tage stilling til pålideligheden

· diskutere forskellige værdier og argumentere for egne holdninger til historiske problemstillinger

· uddrage faktuelle elementer af historiske fortællinger

· formulere historiske fortællinger, hvori personerne udtrykker holdninger til historiske begivenheder

· etablere historiske scenarier og perspektivere det historiske indhold.